ELEKTRIČNI AVTOMOBILI – DRUGA PLAT

Marsikoga pomirja in navdihuje tiho brundanje njegovega jeklenega konjička. Ampak tega kmalu, pravijo, ne bo več, na pohodu so električni avtomobili. Ker je naš župan na ploščadi sredi rondoja razstavil občinsko električno vozilo z reklamo za Koš in ker je nekatere občane, ki so se na facebooku temu uprli, v najbolj prodajanem slovenskem časopisu označil za kritizerje, negativce in depresivce, sem nekoliko pobrskala za podatki o tovrstnih avtomobilčkih.

Zapisi govorijo pretežno o prednostih: da se z njimi vozi ceneje, da slovenski Eko-sklad daje zanje subvencije, da manj onesnažujejo okolje, da elektriko lahko pridobivamo doma, da imajo doseg 400 km …

Zaslediti pa je tudi pomisleke: mehaniki nad njimi niso navdušeni, baterija traja od 5 do 10 let. Kam pa potem z njimi? (Se spomnite ekološke katastrofe v zaledju Krupe, ko je semiša Iskra od leta 1963 do 1983 odlagala kondenzatorje – elektrotehniške elemente, ki lahko shranjujejo energijo v obliki električnega polja?).
Tudi s porabo ne bo čisto držalo, saj jo ohlajevanje in gretje vozila povečata do 56 %. Tudi če bo elektrika pridobljena iz obnovljivih virov, bodo dobavitelji imeli težave z uravnovešenjem zahtev v omrežju in bodo morali le-to na novo dimenzionirati. Zavore pri teh avtomobilih se manj trošijo in zato rjavijo, težave so s polnilnimi kabli …

Ampak vse to je morda zanemarljivo, večji je etični problem. Za izdelavo baterij uporabljajo litij (tega pridobivajo iz slanih jezer, kasneje ga bodo menda iz morja), zamolčijo pa nam, da so v baterijah poleg litija tudi kobalt, nikelj in mangan. Posebno glede kobalta imam velik pomislek. Tega je na Zemlji sorazmerno malo. Šestdeset odstotkov kobalta pridobijo v Demokratični republiki Kongo. »Rudarji« za nizko mezdo nosijo večinoma v košarah zemljino s kobaltom bosi in v vsakem vremenu iz kopov, ki so pretežno odprti. Najbolj žalostno je, da je večina teh težakov otrok. Lastniki kopov so Kitajci, domača vlada je lepo vzela zemljo kmetom, Kitajci pa to bogastvo spravljajo v Kitajskem državnem uradu.
Kljub temu da naj bi v bodoče v baterijah uporabljali več niklja in manj kobalta, se mi vse to zdi vsaj neetično.

Tudi naši avtočki niso ekološki. Ampak zanje nihče ne reče, da so.

Barica Smole

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja