O zvezdniški (celebrity) kulturi

Franci Koncilija

Ameriški novinar, publicist in vojni poročevalec Chris Hedges je napisal knjigo Kraljestvo obsedenosti, v kateri piše o pojavih, ki so popolnoma spremenili sodobno družbo. Piše o koncu pismenosti in o zmagoslavju nenavadnih dogodkov (spektaklov). Piše o domala popolnem moralnem razpadu sodobne družbe. Njegove ugotovitve se sicer prvenstveno nanašajo na ameriško družbo, ki pa povsem sovpadajo tudi z razmerami pri nas.

ŽELJA PO PREPOZNAVNOSTI IN POPULARNOSTI

Po Hedges-u so ljudje zvezdniške kulture ujetniki najrazličnejših spektaklov na vseh ravneh, pa tudi televizijskih in radijskih programov, od reklamnih laži in od neskončnih, največkrat povsem izmišljenih osebnih človeških dram, ki oblikujejo človeško vest in moralo, od misticizma New Age (Nove dobe) in pop psihologije. Najhujše je, da ljudje zvezdniške kulture lastna življenja primerjajo s tistimi na ekranu, , ki so največkrat prikazani kot bogovi, ki zmorejo vse, kar hočejo. Poistovetiti se hočejo z njimi. Tako televizijski »junaki« postajajo idoli in ideali, ki obljubljajo lažno, to je navidezno srečo, ki človeka peha iz resničnosti. Hedges meni, da je ameriška družba zvezdnike dvignila v nebesa, časti jih po božje. S sodobno informacijsko tehnologijo je ta kultura dobila močnega zaveznika, ki daje upanje, da lahko vsakdo v trenutku postane prepoznaven. To pa je ravno tisto, kar pričakuje sodobni »jaz«, ki želi biti priljubljen, splošno znan in opazen na vsakem koraku, če že ne pred milijoni ljudi na televiziji pa vsaj na twitterju ali facebooku.

GROZA ANONIMNOSTI IN MORALNE PRAZNINE

Vse to ljudi lažno prepričuje, da postajajo resnični šele takrat, ko jih vidijo drugi ljudje. Zdi se, da anonimnost predstavlja grozo današnje dobe, hkrati pa hedonizem in bogastvo pridobljeno na nepošten način postajata novi vrednoti. S tem realno človeško življenje postaja nekaj negativnega, motečega in celo odveč, ker predstavlja resno oviro na poti do uspeha. V celebrity kulturi torej ne gre samo za globoko notranjo praznoto in plitvino človeka, ampak tudi za njegovo popredmetenje. Ljudje nenadoma postanejo tržno blago, predmet ponudbe in povpraševanja. Zvezdniška kultura meče ljudi v moralno praznino, kjer nihče nima nobene vrednosti, razen svoje zunanjosti in želje po uspehu. Vrhunski dosežki so materialno bogastvo, neomejena seksualnost in slava.
Največja prevara te kulture je, da ljudje sploh ne vedo, da jim jo vsiljujejo velike korporacije in svetovni trg, ko ljudi stalno prepričujejo, da kar naprej trošijo in kupujejo stvari, ki jih sploh ne potrebujejo! To nebrzdano pehanje za statusom uspešnega, bogatega in vplivnega človeka brez sleherne odgovornosti, je ljudi popolnoma razčlovečilo.

SIVO POVPREČJE IN MANIPULACIJA

Glavni namen zvezdniške kulture pa ni samo zabavati ljudi, ampak jim onemogočiti samostojno in trezno razmišljanje. Njen cilj je prikrivanje resnice ter poveličevanje laži, prevar in sprenevedanj, kar dosežejo s produciranjem lažnih afer ipd., pri čemer igrajo režimski mediji pomembno vlogo. Na koncu Hedges poudari, da so politika, religija, šport, izobraževanje in trgovina samo priveski vsesplošnega »šoubiznisa«, ne da bi to široke množice ljudi sploh opazile.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja